ایجاد اسپرایت در یونیتی (Sprite)

ایجاد اسپرایت در یونیتی

در این مقاله وب دانش قصد آموزش ایجاد اسپرایت در یونیتی (Sprite) را داریم.

اسپرایت‌ها (Sprites) اشیاء ساده‌ی دوبُعدی هستند که تصاویر گرافیکی (به نام تکسچر یا بافت) روی آن‌ها قرار دارد. یونیتی به طور پیش‌فرض وقتی در حالت دوبُعدی است از اسپرایت‌ها استفاده می‌کند. وقتی در فضای سه‌بُعدی به اسپرایت‌ها نگاه کنیم، به نظر می‌رسند خیلی نازک و کاغذی هستند، چون عمق (پهنا در راستای محور Z) ندارند.

اسپرایت یونیتی

اسپرایت‌ها همیشه به صورت عمودی رو به دوربین هستند، مگر اینکه در فضای سه‌بُعدی چرخانده شوند.

هر وقت یونیتی یک اسپرایت جدید می‌سازد، از یک تکسچر استفاده می‌کند. این تکسچر سپس روی یک شیء بازی (GameObject) جدید اعمال می‌شود و یک کامپوننت (Component) به نام Sprite Renderer به آن اضافه می‌شود. این کار باعث می‌شود شیء بازی ما با تکسچر ما قابل مشاهده شود، و همچنین ویژگی‌هایی مربوط به نحوه‌ی نمایش آن روی صفحه را به آن می‌دهد. برای ایجاد یک اسپرایت در یونیتی، باید یک تکسچر به موتور بازی یونیتی (Engine) بدهیم.

اسپرایت رندرر

ایجاد تکسچر در یونیتی

  • بیایید ابتدا تکسچر خود را ایجاد کنیم. یک فایل تصویری استاندارد مانند PNG یا JPG را که می‌خواهید استفاده کنید، تهیه کنید، آن را ذخیره کنید .
  • سپس تصویر را به قسمت Assets یونیتی بکشید.
  • در مرحله بعد، تصویر را از قسمت Assets به قسمت Scene Hierarchy (سلسله مراتب) بکشید. متوجه خواهید شد که به محض اینکه دکمه‌ی ماوس را رها می‌کنید، یک شیء بازی جدید با نام تکسچر شما در لیست ظاهر می‌شود. همچنین تصویر را اکنون در وسط صفحه در نمای صحنه (Scene View) خواهید دید.

نمای سین

هنگام ایجاد اسپرایت در یونیتی به نکات زیر توجه کنیم:

  •  با کشیدن یک فایل از یک منبع خارجی به داخل یونیتی، ما یک Asset (دارایی) اضافه می‌کنیم.
  • این Asset یک تصویر است، بنابراین به یک تکسچر تبدیل می‌شود.
  • با کشیدن این تکسچر به قسمت هایرآرکی، ما یک شیء بازی جدید با همان نام تکسچر خود ایجاد می‌کنیم و یک Sprite Renderer به آن متصل می‌کنیم.
  •  این Sprite Renderer از آن تکسچر برای ترسیم تصویر در بازی استفاده می‌کند.

اکنون یک اسپرایت در صحنه‌ی خود ایجاد کرده‌ایم.

در درس بعدی آموزش یونیتی وب دانش، به بررسی برخی از تغییردهنده‌ها (Modifiers) برای اسپرایت‌هایی که داریم خواهیم پرداخت.

منبع: https://www.tutorialspoint.com/unity/unity_creating_sprites.htm

دیدگاه‌ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری علامت گذاری شده اند.