بلوکهای حرکت به شما اجازه میدهند تا شکلک خود را در صحنه حرکت دهید و به اطراف ببرید. برای ایجاد حرکت در اسکرچ باید از این بخش استفاده کنیم.
حرکت
بلوک حرکت کن سادهترین راه برای شروع حرکت شکلک است. میتوانید با کلیک روی عدد ۱۰ آن را به حالت انتخاب درآورده و تغییر دهید تا میزان حرکت شکلک شما تغییر کند.
با استفاده از بلوک برو به میتوانیم شکلک خود را به مکانهایی تصادفی در صحنه حرکت دهیم. منوی بازشو موجود در این بلوک، انتخاب دیگری نیز برای حرکت شکلک در بردارد؛ که شکلک به دنبال نشانگر ماوس حرکت خواهد کرد.
با استفاده از بلوک سُر بخور میتوان حرکت شکلک را بهصورت سُر خوردن اجرا کرد.
دو بلوک زیر به شما کمک میکنند تا شکلک را به موقعیت مشخصی در صحنه منتقل کنید:
نکته: وقتی یک شکلک را روی صحنه میکشید، بلوکهای حرکتی که از مختصات x و y استفاده میکنند در منوی بلوکهای حرکت بهروزرسانی میشوند. مختصات x و y فعلی در قسمت شکلک نشان داده شده است.
چرخش
هنگام ایجاد حرکت در اسکرچ، همچنین میتوانید جهتی را که شکلک به آن اشاره میکند تغییر دهید. در صورت استفاده از بلوک حرکت، جهت حرکت شکلک را تغییر میدهد. همچنین ممکن است بسته به تنظیمات سبک چرخش، چرخش لباس شکلک را تغییر دهد.
وقتی شکلک را اضافه میکنید، رو به راست (۹۰ درجه) خواهد بود. میتوانید این را در قسمت شکلک یا با استفاده از بلوکهای کد تغییر دهید.
پرش
بلوک اگر به لبه رسیدی، برگرد برای زمانی که میخواهید یک شکلک را در صحنه بچرخانید و از صحنه خارج نشود، بسیار کاربردی است:
در ویدیوی زیر یک مثال از این مورد را در اسکرچ مشاهده کنید:
استفاده از مختصات
میتوانید مختصات x و y را تغییر داده و تنظیم کنید و مقادیر آنها را برای استفاده در بلوکهای دیگر دریافت کنید:
منبع: https://projects.raspberrypi.org/en/projects/getting-started-scratch/5







