درس ۵: کدهای دستوری حرکت در اسکرچ

کدهای دستوری حرکت در اسکرچ

بلوک‌های حرکت به شما اجازه می‌دهند تا شکلک خود را در صحنه حرکت دهید و به اطراف ببرید. برای ایجاد حرکت در اسکرچ باید از این بخش استفاده کنیم.

بلوک‌های حرکت

حرکت

بلوک حرکت کن ساده‌ترین راه برای شروع حرکت شکلک است. می‌توانید با کلیک روی عدد ۱۰ آن را به حالت انتخاب درآورده و تغییر دهید تا میزان حرکت شکلک شما تغییر کند.

حرکت کن 10 گام

با استفاده از بلوک برو به می‌توانیم شکلک خود را به مکان‌هایی تصادفی در صحنه حرکت دهیم. منوی بازشو موجود در این بلوک، انتخاب‌ دیگری نیز برای حرکت شکلک در بردارد؛ که شکلک به دنبال نشانگر ماوس حرکت خواهد کرد.

برو به مکان تصادفی

با استفاده از بلوک سُر بخور می‌توان حرکت شکلک را به‌صورت سُر خوردن اجرا کرد.

سر بخور

دو بلوک زیر به شما کمک می‌کنند تا شکلک را به موقعیت مشخصی در صحنه منتقل کنید:

برو به موقعیت x و yسر بخور به موقعیت x و y

نکته: وقتی یک شکلک را روی صحنه می‌کشید، بلوک‌های حرکتی که از مختصات x و y استفاده می‌کنند در منوی بلوک‌های حرکت به‌روزرسانی می‌شوند. مختصات x و y فعلی در قسمت شکلک نشان داده شده است.

چرخش

هنگام ایجاد حرکت در اسکرچ، همچنین می‌توانید جهتی را که شکلک به آن اشاره می‌کند تغییر دهید. در صورت استفاده از بلوک حرکت، جهت حرکت شکلک را تغییر می‌دهد. همچنین ممکن است بسته به تنظیمات سبک چرخش، چرخش لباس شکلک را تغییر دهد.

وقتی شکلک را اضافه می‌کنید، رو به راست (۹۰ درجه) خواهد بود. می‌توانید این را در قسمت شکلک یا با استفاده از بلوک‌های کد تغییر دهید.

بلوک‌های چرخش

پرش

بلوک اگر به لبه رسیدی، برگرد برای زمانی که می‌خواهید یک شکلک را در صحنه بچرخانید و از صحنه خارج نشود، بسیار کاربردی است:

اگر به لبه رسیدی برگرد

در ویدیوی زیر یک مثال از این مورد را در اسکرچ مشاهده کنید:

استفاده از مختصات

می‌توانید مختصات x و y را تغییر داده و تنظیم کنید و مقادیر آن‌ها را برای استفاده در بلوک‌های دیگر دریافت کنید:

تنظیم مختصات

 

منبع: https://projects.raspberrypi.org/en/projects/getting-started-scratch/5

دیدگاه‌ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری علامت گذاری شده اند.